„Régi adósságomnak érzem, hogy magyar tematikájú operát is írjak végre Kár, hogy csak a hetedik operámban vált ez valóra, mert a nemzet morális megszólítása régen foglalkoztat. A zenét megrendítő, boldog ihletettségben írtam. Ám a zenéről nem szeretnék szavakkal szólni, annak önmagáért kellene beszélnie. A mű karmestere Oberfrank Géza, a Vérnász című óta több operám életre keltője. A Szabad Tér és az Operaház közös Erkel színházi bemutatója után ágyam nyilvánvaló: amit a Szigetre álmodtam meg, annak ott is életre kellene kelnie.”
Szokolay Sándor álma, halála után nyolc esztendővel megvalósult. 2021. szeptember 8-án nagyszabású operaelőadásra került sor Budapesten, a Margitszigeti Szabadtéri Színházban.
Az előadás méltó volt a Domonkos Rend magyarországi letelepedésének 800. s Szokolay Sándor zeneszerző 90. születésnapjához. A Margit, a hazának szentelt áldozat című opera egyszerre a szent s magyar. A mű az Árpád-házi Szent Margitról szól, akit apja, IV. Béla király felajánlott Istennek, hogy megmentse hazáját a tatárok második pusztító támadásától. Margit felnőve, tudatosan vállalja a születése előtt a neki szánt küldetést. Az operában nyomon követhetjük annak az útnak az állomásait, amelyen Margit, a domonkos apáca életáldozata megvalósul.
Szokolay Sándor így írt az Erkel Színházban 1995. december 21-én előadott kétfelvonásos misztérium-operáról: „A nemzet morális megszólítása régóta foglalkoztat.” A mű a Domonkos Rend szellemiségének pilléreit mutatja be: a fény és az igazság hirdetését. A magyar domonkos tartomány, és a magyar kultúra számára az 52. Eucharisztikus Kongresszus hetében bemutatott előadás valódi ünnep volt. A budapesti bemutató után az opera a fővároson kívül vidékre és a határon túlra is készül.
Szokolay Orsolya, a zeneszerző lánya, örömmel fogadta és támogatta édesapja művének színpadra állítását: „Úgy éreztem, ez egy csodálatos lehetőség, hogy az opera 25 év hallgatás után ismét felcsendüljön, (…) és megbizonyosodhattunk, hogy küldetésünket az Égiek áldása kíséri. Édesapám a hetedik operája megírásával a nemzet halk morális megszólítására vállalkozott, és üzenete most is hozzánk szól. Margit látja, hogy a tatár majd mindent elpusztított, és a magyar azt pusztítja, ami megmaradt: egymást. Bízom benne, hogy édesapám eredeti elképzelése szerint, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon megvalósuló előadás a nagyszerű előadóknak és alkotóknak köszönhetően ma is nyitott szívekre talál.”
A siker nem maradt el. Miután az utolsó jelenet véget ért, két-három másodpercig bensőséges csend uralkodott, mielőtt kitört a szűnni nem akaró vastaps. Az előadás a domonkos jubileumi év egyik fénypontja volt Magyarországon! Köszönjük a kulturális kormányzat nagylelkű támogatását, mely nélkül a Margit-opera nem születhetett volna újjá! Köszönet a Coopera vezetőinek és munkatársainak áldozatos munkájukért, a karmester Cser András, az énekesek különösen a címszereplő, Horti Lilla kiemelkedő alakítását, a rendező Gemza Péter korhűen hiteles és mégis modern felfogású rendezéséért a csodálatosan szép díszletek között. Árpád-házi Szent Margit imái és életáldozata erősítse a teljes Domonkos Családot és legyen ma is közbenjárónk az békétlenségek megszüntetésében, krisztusi megoldások megtalálásában!
Kőrösiné Dr. Merkl Hilda
(fotó: Laki László, Vasvár)